Als feedback pijn doet: 6 tips voor managers & CEO’s

Beeld jezelf eens in hoe spannend het is voor een medewerker om feedback te geven aan jou, de leidinggevende in de organisatie? Of je nu feedback vroeg over jezelf of over een project, de kans op sociaal wenselijke antwoorden is groot. De persoon voor je zal het vaak positief voorstellen, willen geruststellen of de feiten niet benoemen. Hoe kan je meer no-nonsensefeedback bekomen? Ik geef je 6 praktische tips.

Feedback is niet altijd leuk om te horen. Zelfs goed gebracht, brengt het je uit balans en dwingt het je om kritisch naar jezelf te kijken. Dit is meteen ook de reden waarom leidinggevenden het moeilijk vinden om feedback te geven aan medewerkers of teamleden. Conflict voorkomen is bij velen een natuurlijke reactie. Tijd dus om je soft skills bij te schaven met deze tips.

Wat als feedback pijn doet 6 tips voor managers en CEO

Tip 1: Controleer je eigen emoties

Bereid je voor op informatie waar je als leidinggevende niet blij van gaat worden. Dit is een absolute noodzaak om eerlijke feedback te krijgen. Hoe evolueer je naar een cultuur van open feedback? Daarvoor is het belangrijk dat degene die feedback geeft, de moed houdt om de volgende keer opnieuw feedback te geven. En dat liefst telkens eerlijker en meer no-nonsense.

Hoe doe je dat? Actief luisteren, luisteren en nog eens luisteren. Kom zelf niet met de oplossingen, maar laat je medewerker nadenken. Vraag door op wat je hoort in de boodschap en neem niet de rol van boodschapper in. Reflecteer voordat je reageert. Vergeet je teamlid vooral niet te bedanken voor zijn of haar feedback en ga ermee aan de slag!

Tip 2: Stel jezelf de vraag of de visie en waarden duidelijk zijn voor iedereen

Leidinggevenden gaan er al te vaak vanuit dat iedereen de visie van de onderneming kent. Maar is dat echt zo? Is die visie duidelijk genoeg vertaald in een heldere strategie en afspraken?

Vaak loont het de moeite om na te gaan of de waarden binnen je bedrijfscultuur te maken hebben met feedback geven. Hoe wil je dat mensen omgaan met elkaar en in feedbackgesprekken? Maak dit expliciet of kaart het aan bij de teams. Hulp nodig?

Tip 3: Zorg voor geloofwaardigheid en psychologische veiligheid

Een gezonde cultuur is een veilige cultuur. Pakt iedereen zijn mandaat en verantwoordelijkheid op in jouw organisatie of bedrijf? Dit zorgt voor een bepaald gevoel van voorspelbaarheid en veiligheid. Als dit niet het geval is, probeer dan de reden te achterhalen waarom dit niet zo is. Ga samen op zoek naar een duurzame oplossing.

Kijk ook zeker naar jezelf. Ben jij congruent in je rol als leider? Daarmee bedoelen we of je overtuigingen, visie en gedragingen (woorden, stem & lichaamstaal) overeenkomen. Zorg dat je geen bottleneck bent en toon dat je de juiste zaken delegeert aan de juiste personen.

Tip 4: Keep your eyes on the price

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Soms moet je als leider stevig ingrijpen om een probleem op te lossen. Wanneer je weloverwogen beslissingen neemt die 100% in lijn zijn met je visie en strategie, ben je altijd goed bezig. Dit kan pijn doen op korte termijn, maar zal altijd renderen op lange termijn.

Het belang van duidelijke bedrijfswaarden en consequent handelen naar deze waarden is cruciaal. Je zal meteen opmerken als leidinggevende dat goed gekozen bedrijfswaarden geen tot weinig ruimte laten voor grijs gebied.

Tip 5: Geen represailles

Duurzame oplossingen, zijn oplossingen die 100% in lijn liggen met de strategie en visie binnen je bedrijf of onderneming. Deze oplossingen zijn dus ook te staven en uit te leggen.

Leg als leider uit wat het strategisch belang is van een bepaalde beslissing. Je vertrekt best niet vanuit de feedback die je kreeg, maar kader het vanuit de gewenste situatie. Op deze manier geef je een sterke kapstok aan je medewerkers om in de toekomst feedback te kaderen. Je toont je als een echte leader of the pack!

Tip 6: Deze tips bewust vastpakken

Pas zodra je deze tips bewust vastpakt werk je aan je soft skills. Je moet namelijk deze tips, als je ze nog niet toepast, jezelf nog eigen maken. Dit gebeurt alleen door er bewust mee bezig te zijn en door middel van herhaling.

Wil jij als manager meer impact creëren in gesprekken? Wil je jouw soft skills bijschaven?

Menu