Gelukkig, er is weerstand op jouw plan!

Na maanden hard werken is de nieuwe visie voor de toekomst van je bedrijf eindelijk klaar. Tijdens de presentatie aan de medewerkers zie je de mondhoeken omlaag gaan, de wenkbrauwen fronsen, ja, de mensen leunen achteruit. De moed zakt je in de schoenen… Je doet voort, maar uitkijken naar de laatste slide: “Vragen?” doe je bepaald niet! 

In dit artikel ga ik in op hoe jij als leider maximaal meerwaarde kan halen door slim met weerstand om te gaan, zodat dit niet lastig, maar een meerwaarde is.

Waarom is weerstand op jouw plan goed?

  • Is er is in jouw organisatie al een vorm van feedback cultuur? Dan zullen  je medewerkers waarschijnlijk sneller aangeven als ze het niet met je eens zijn. Gelukkig maar, dit een teken van betrokkenheid. Als er geen weerstand komt, heb je juist een groot probleem! In mijn whitepaper  lees je hier meer over.
  • Weerstand is input vanuit de collectieve wijsheid in jouw organisatie. Samen weet je meer dan alleen. Zonde dus om hier geen gebruik van te maken. 
  • Weerstand geeft jou een beeld van hoe veranderbereid jouw organisatie is. Waar staan jullie vandaag en welke stappen zijn nodig om in change te gaan?
  • Weerstand kan jouw geloofwaardigheid als leider enorm versterken. Als je hier correct mee omgaat tenminste. Je kunt tonen dat kritisch zijn in het belang van de organisatie gewenst is, zo werk je concreet aan een open feedback cultuur.

7 valkuilen bij het omgaan met weerstand en hoe je ze kunt vermijden.

  1. “Ze hebben altijd wat te klagen, het is ook nooit goed!” Laat je niet leiden door deze zeer menselijke reactie. Realiseer je dat veel mensen eerder “gevaren”  zien dan mogelijkheden. Ga hier bewust mee om, welke positieve intentie zit achter de negatief geformuleerde weerstand? 
  2. Timing! In veel bedrijven worden grote plannen getoond wanneer het eigenlijk al af is. Als je met de input uit de weerstand terug naar de tekentafel moet komt de deadline in gevaar. Stel dat er geen tijd meer over is, ga je  dan live met een plan waarvan je weet dat het niet optimaal is?
  3. Vertel het hele verhaal! Een kader van het plan in de bredere context van de organisatie voorkomt dat er onnodig weerstand komt. Wees zo openhartig mogelijk om de betrokkenheid te maximaliseren. Als jouw werknemers het gevoel hebben dat er een “dubbele agenda” is, zal de weerstand geuit worden op het plan, maar eigenlijk gaat het dan over het gevoel onvoldoende geïnformeerd te zijn.   
  4. Gekwetst ego! Weerstand op het plan waar jij zo hard aan gewerkt hebt, kan aanvoelen alsof jouw inspanningen niet gewaardeerd wordt. Als de weerstand constructieve kritiek bevat, probeer dit dan voor jezelf positief te herkaderen.
  5. Laat de juiste persoon communiceren over het juiste  topic. Is hij/zij geloofwaardig rond dit topic?  
  6. Waarom communiceren? Met welke reden communiceer je jouw plannen. Is het doel inspraak geven, of ligt het plan al vast en is het voor de toehoorder te nemen. Best ben je hier transparant in voordat je het plan toelicht. 
  7. Niet behandelde weerstand leidt uiteindelijk tot een negatieve sfeer, het zet anderen aan tot zagen en klagen. Het negeren is dus geen optie.

Hoe zet ik weerstand in als positieve meerwaarde?

Nu je weet welke valkuilen er zijn bij het omgaan met weerstand, de blik vooruit, hoe doe jij er voordeel mee? 

  1. Zorg voor een helder kader voordat je jouw plannen presenteert, dit geeft richting hoe de plannen te plaatsen en interpreteren. 
  2. Creëer een draagvlak. Binnen elke organisatie zijn de criticasters gekend, betrek hen vooraf voor algemene input.
  3. Je zult de experts in de werkgroep opnemen, ook is het interessant om een “niet expert” te betrekken om de frisse blik van het begin af aan mee te hebben. Zo kan je bijvoorbeeld je klanten bij betrekken voor een ander perspectief op de zaak.
  4. Ben duidelijk in de fase waarin je zit met een verandering, welke mate van inspraak er mogelijk is. 
  5. Creëer inzicht bij de ander rond de cirkel van invloed en betrokkenheid. Dit helpt de ander relativeren dat niet al zijn/haar feedback tot aanpassing van het plan leidt en geeft moed realistische voorstellen te blijven geven. 
  6. Voorzie voldoende tijd om de feedback en/of weerstand te verwerken. Maak er een gewoonte van deze tijd op voorhand te voorzien als standaard stap in het proces.
  7. Ga in gesprek met die mensen die niet constructieve weerstand bieden. Wat zit er achter die negatieve houding? Welke stappen kun je nemen om een no nonsens feedback cultuur te realiseren?

Weerstand is dus niets om je druk om te maken. Niet om het te voorkomen want het zal er zijn, en gelukkig maar, je kunt er veel voordeel mee doen. 

Viribus begeleidt u met expertise in dit proces. Wij zijn zowel gespecialiseerd in leiderschap als ook in het optimaliseren en stimuleren van een feedback cultuur, beiden zonder nonsens!

Menu